قديم 12-11-2012, 06:41 AM
الصورة الرمزية qjjiijiqjiij
qjjiijiqjiij qjjiijiqjiij غير متواجد حالياً
Administrator

qjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud ofqjjiijiqjiij has much to be proud of

اقتباس
 مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamermarwa12102003
بشمهندس أنا هعرض على حضرتك اللى انا عايز اعمله بالظبط وحضرتك تقولى صح ولا غلط
أنا هعمل الأتى:
1 - نظام الأرضى
سوف أربط حديد اللبشة مع كابل نحاسى 95 مم وسيخرج هذا الكابل النحاسى خارج المبنى ليتم ربطه مع اليكترودات التاريض ومن ثم يربط به جميع لوحات التوزيع ويصبح هذا هو اتأريض الوقائى
2 - نظام مانعات الصواعق
سيوضع air-terminal على سطح المبنى ليتم تغطية المبنى بالكامل ويتم ربطها بشبكة الهوابط downc**ductors وستكون الهوابط على المحيط الخارجى للمبنى (ولن يربط بها أى حديد خاص بالمبنى غير فقط اجهزة التكييف المركزى التى ستكون على سطح المبنى ) وستكون ظاهرة وليست مدفونة وستربط هذه الهوابط بشبكة تأريض أخرى خاصة بنظام الحماية من الصواعق.
هل هذا العمل صحيح أم لا
أفدنى جزاك الله خيرا

كدا تمام

بس فى الرسمه دى هو ماشي الدونكوندكتور مع الحديد لغايه تحت لو حصل ان اى صاعقه جات هاتمشي مع النحاس مش الحديد

يعنى هنا هو مش بيفرغ فيها هو ماشي موازى معاها حتى لو كانوا ملتصقين بردوا التيار هايمشي فى النحاس مش فى الحديد يعنى فى الدون كوندكتور

بس انا من وجهة نظري يكون ربط اللبشه مع التاريض تحت زى ما انت عامل